پدیده ترس از لمس آلت تناسلی: چگونه این ترس را شناسایی و مدیریت کنیم؟

ایتیفالوفوبیا

آیا تا بحال ترس از دست زدن به آلت تناسلی را شنیده اید؟

ایتیفالوفوبیا ترس از آلت تناسلی در حالت نعوظ است. این کلمه ترکیبی از سه کلمه یونانی ithy به معنای راست، phallo یا phallus به معنی آلت تناسلی و phobos به معنای بیزاری یا ترس شدید است. بر خلاف آنچه که بیشتر تصور می‌شود، این فوبیا می‌تواند بر زنان و مردان تأثیر بگذارد. فرد مبتلا به ایتیفالوفوبیا از دیدن آلت تناسلی در حالت نعوظ چه از طریق لباس و چه بدون آن می ترسد. برخی نیز از دست زدن به آلت تناسلی در حالت نعوظ می ترسند.

علل ایتیفالوفوبیا چیست؟

مانند بسیاری از فوبیاها، یک رویداد آسیب زا در گذشته ممکن است شایع ترین علت ایتیفالوفوبیا باشد. یک زن ممکن است به دلیل سوء استفاده جنسی یا تجاوز جنسی در گذشته، از آلت تناسلی نعوظ احساس خطر کند. حتی دیدن آلت مرد در حالت نعوظ از طریق لباس می تواند در چنین مواردی باعث حمله پانیک شود.

مردان مبتلا به Ithyphallophobia اغلب از آن احساس خجالت می کنند. در کودکی، Ithyphallophobe ممکن است مورد طعنه قرار گرفته باشد یا از آن احساس شرم کند. والدین، خاله ها، عموها یا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ممکن است فرد را به خاطر آن سرزنش کنند. این پدیده ممکن  است اثری پاک نشدنی در ذهن کودک شود و در نهایت به یک فوبیا تبدیل شود.

فرهنگ و مذهب نیز می تواند عاملی در ایجاد ایتفالوفوبیا باشد. برخی از فرهنگ ها به رابطه جنسی با تحقیر نگاه می کنند. حتی زنانی که از پرخاشگری مردانه می ترسند، از آلت تناسلی نعوظ که نماد نهایی مردانگی مردانه است، می ترسند.

بسیاری از اوقات، فوبیا در نتیجه واکنش فرار یا مبارزه است. ژنتیک یا وراثت نیز نقش دارند و برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به فوبیا هستند. شخصیت نقش بزرگی در بروز فوبیا دارد. زنان حساس و مردان که بیش از حد نگران هستند ممکن است از چنین فوبیایی رنج ببرند.

استرس باعث افزایش اضطراب و نحوه برخورد فرد با موقعیت ها می شود. استرس طولانی مدت درمان نشده نیز می تواند به صورت فوبیا ظاهر شود.

علائم ایتیفالوفوبیا چیست؟

مردانی که از آلت تناسلی در حالت نعوظ می ترسند، ممکن است از پوشیدن پارچه های سبک یا شلوارهای عرق گیر خودداری کنند، زیرا می ترسند آلت تناسلی خود آن را نشان دهند. بسیاری از ایتیفالوفوبیا ها نیز به دلیل ترس از صمیمیت جنسی از وارد شدن به روابط عاشقانه اجتناب می کنند.

علائم فیزیکی و عاطفی رایج ایتیفالوفوبیا عبارتند از:

– سرگیجه

– گیجی

– سبکی سر

– تاری دید

– افزایش ضربان قلب

– تنگی نفس

– هایپرونتیلاسیون

– دست های سرد

– ماهیچه های سفت

 

ترس-از-آلت-تناسلی-در-حالت-نعوظ

 

هیپرونتیلاسیون یا تنگی نفس که با حمله پانیک همراه است اغلب به علائم زیر منجر می شود:

– سرگیجه شدید

– حالت تهوع و سرگیجه

– احساس درد شدید در قفسه سینه

– فلج عضلات

– افزایش ترس

ایتیفالوفوبیا ها معمولا متوجه می شوند که پاسخ یا واکنش آنها به ترسشان غیرمنطقی یا غیرمنطقی است.

درمان ترس از آلت تناسلی در حالت نعوظ

مانند سایر فوبیاها، اگر فوبیا بر توانایی شما برای داشتن یک زندگی عادی تأثیر بگذارد، مهم است که به دنبال درمان باشید.

خودیاری

یکی از جنبه های مهم درمان هر فوبی، آرامش است. آرامش به فرد کمک می کند تنفس خود را کنترل کند و زمانی که می تواند نفس را کنترل کند، می تواند افکار و واکنش های بعدی خود را کنترل کند. تمرین تنفس عمیق و آگاهانه می تواند کمک کند. هر بار که شروع به احساس اضطراب کردید این کار را تمرین کنید. این می تواند به جلوگیری از افکار منفی و کاهش علائم حملات پانیک کمک کند.

مدیریت استرس

پیشگیری از استرس بخش مهم دیگری از مدیریت اضطراب است. روزانه ورزش کنید و حداقل یک بار در روز به مدت 10-15 دقیقه مدیتیشن کنید. با تمرین منظم مدیتیشن، می توانید یاد بگیرید که الگوهای افکار منفی را شناسایی کرده و از حملات پانیک جلوگیری کنید.

 

به-راحتی-سوال-خود-را-از-ما-بپرسید

افزودن به علاقه مندی
بستن

حساب کاربری ندارید؟ همین الان عضو شوید

👁‍🗨تعداد بازدید کننده: ۲۹۶

دکتر شهلا مولوی

تمام سعی و تلاش ما این است که مشکلات جنسی (زوجین و فرزندان تان)، نقاط ضعف و باورهای منفی ، سبک زندگی بد افراد و خانواده ها که باعث فروپاشی و نابودی می شود را شناسایی کنیم و با دادن راهکارهای جامع و هدفمند مانع تزلزل و نابودی خانواده ها شویم.

با یاری خداوند کمکتان می کنیم زندگی ایده آل و رویایی خود را بسازید و بهترین خودتان باشید وبا شکوفا شدن عزت نفس و عشق به خود و افزایش شگفت انگیز اعتماد به نفستان و یادگیری مهارت های جنسی و ارتباطی در زندگی و کسب و کارتان، شاد، خوشبخت ، ثروتمند و موفق تر از قبل زندگی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
شماره موبایل خود را وارد نمایید

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

© کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه تحقیقاتی دکتر شهلا مولوی میباشد. طراحی سایت، تولید محتوا و سئو توسط شاینی وب