نشخوار فکری چیست؟

 

آیا می دانستی که هورمونهای جنسی با نشخوار فکری در ارتباطند؟

مقدمه نشخوار فکری

هورمون‌های جنسی با نشخوار فکری مرتبط هستند. نشخوار ذهنی به این معناست که برخی از افکار بیش از حد در ذهن تکرار شوند و جلوی تفکر مثبت و سازنده را بگیرند همانطوری که عوامل استرس‌زا راه‌انداز نشخوار فکری می‌باشد پس با داشتن استرس و نشخوار ذهنی افراد دچار تغییرات جنسی و هورمونی می شوند.

نشخوار فکری و اضطراب جنسی

نشخوار فکری اغلب هم‌زمان با مشکلاتی مانند اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال وسواس اجباری اتفاق میفتد اما ممکن است افرادی که مبتلا به این اختلالات نیستند هم درگیر این نوع فکر کردن بشوند. نشخوار فکری شامل تفکر تکراری یا تمرکز بر احساسات منفی و ناراحتی و علل و پیامدهای آن است. جنبه منفی و تکراری نشخوار فکری می تواند به ایجاد افسردگی یا اضطراب کمک کند و شرایط موجود را بدتر کند مثلا در مردانی که این مشکل را دارند همین که می خواهند وارد رابطه جنسی شوند ذهن مشغول به تکرار افکار منفی می شود آیا من میتونم؟ نکنه دوباره مثل قبل نتونم و افکار منفی مثل چرخه ای تکرار می شوند که نتیجه آن اختلال نعوظ یا حتی انزال زودرس و سایر اختلالات دیگر جنسی می شود.

تقسیم بندی نشخوار فکری

نشخوار به دو زیر گروه بازتابی (انعکاسی) و در فکر رفتن تقسیم می شود. انعکاسی یا بازتابی چرخه ای از تفکر است که تحلیلی و حل مسئله است، در حالی که در فکررفتن بیشتر منفی و خود ماندگار است. نشخوار فکری به عنوان افکاری مقاوم و عود کننده تعریف می شود این افکار به طریق غیر ارادی، وارد آگاهی می شوند وتوجه فرد را از موضوعات مورد نظرو اهداف فعلی منحرف می سازند.

نشخوار فکری و تصمیم گیری

نشخوار فکری باعث ناتوانی در تصمیم گیری و اضطراب می شود. در برخی موارد، با شرایط زمینه‌ای سلامت روان مانند اختلال اضطراب فراگیر یا وسواس مرتبط است. در موارد دیگر، باعث مشکلاتی مانند کمال گرایی منفی و عدم اعتماد به نفس می شود.

 

نشخوار-فکری

 

نشخوار فکری و زنان

می دانید که زنان به ویژه در برابر اختلالات اضطرابی و افسردگی آسیب پذیر هستند. این آسیب پذیری بیشتر تا حدی به نوسانات هورمون های جنسی پس از بلوغ و تمایلات جنسیتی خاص با درگیر شدن در اشکال ناسازگار تنظیم احساسات، به ویژه نشخوار فکری نسبت داده شده است. به خوبی ثابت شده است که زنان بیشتر از مردان درگیر نشخوار فکری می‌شوند، یافته‌ای که تا حدی عامل بروز بیشتر اضطراب و افسردگی در بین زنان است. با این حال، مطالعات نشان داده است که زنان از راهبردهای انطباقی، مانند ارزیابی مجدد و پذیرش، بیشتر از مردان استفاده می کنند .

زنان و مردان با اختلالات خلقی

زنان در مقایسه با مردان افزایش، شدت و مزمن بودن افسردگی، اختلالات خلقی مانند ، ترس، اضطراب و اختلالات مربوط به تروما و استرس را نشان می دهند زنان پس از بلوغ معمولاً افزایش اضطراب و اختلال خلقی را در طول دوره قبل از قاعدگی، زمانی که استرادیول و پروژسترون کاهش می‌ یابد ، گزارش می‌کنند به همین ترتیب، افزایش شدت علائم تنش در بین زنان در دوره‌های کاهش یا کاهش استرادیول و پروژسترون در افسردگی، اختلال هراس ، اختلال وسواس فکری جبری ، اختلال اضطراب اجتماعی ، اختلال استرس پس از سانحه و…..مشخص می شود.

مشکلات متداول نشخوار فکری و افسردگی جنسی

یکی از مشکلات متداول در بین زنان متاهل مشکلات مربوط به کارکرد جنسی است. گزارش تحقیقی مشخص شده است که در بین مراجع کنندگان به مرکز مشاوره مشکلات جنسی درصد بالایی را به خود اختصاص داده شده است. نشخوارفکری به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه افسردگی جنسی شناخته شده است پس با افکار منفی میزان هورمون کورتیزول افزایش و نروترنسمیترهایی مانند اندروفین و سروتونین کاهش می یابد همین مساله باعث تغییراتی بر هورمونهای جنسی و کارکرد جنسی می شود.
هنگامی که فردی که دارای خلق افسرده است نشخوار فکری می کند، احتمال بیشتری دارد که «چیزهای منفی بیشتری را که در گذشته برایش اتفاق افتاده به خاطر بیاورد، موقعیت های زندگی فعلی خود را منفی تر تفسیر می کند و نسبت به آینده ناامیدتر می شود». مشغله‌ی ذهنی با مشکلات، حرکت فراتر از تمرکز بر حل مسئله را دشوار می‌سازد. بنابراین تغییر باورهای فرهنگی و افزایش پذیرش اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در بهبود این مشکل و اضطراب اجتماعی داشته باشد.

گام هایی جهت درمان نشخوار فکری

در اینجا چند روش وجود دارد که متخصصان سلامت روان به شما پیشنهاد می‌کنند می‌توانید به تنهایی گام‌هایی برای شکستن این چرخه بردارید.
رسم دماسنج نشخوار فکری همراه با دلیل
به چالش کشاندن افکار منفی
حواس خود را با فعالیت هایی پرت کنید که تفکر منفی را مختل می کند و روی خاطرات مثبت بیشتر تمرکز می کند.
سعی کنید عمداً زمان هایی را به یاد بیاورید که همه چیز حتی با چالش ها درست می شد. برای یادآوری تجربیات مثبت گذشته، مواقعی که همه چیز خوب پیش می رفت، از خانواده یا دوستان کمک بگیرید. این می تواند به تغییر تفکر شما در مسیر دیگری کمک کند.
فعالیت بدنی و تغییر در محیط، به ویژه در مکانی که تداعی های مثبتی برای شما دارد نیز می تواند کمک کننده باشد.
سعی کنید مشکلات مختلف را جدا کنید یا مشکلات بزرگتر را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید.
در یک زمان به یک موضوع رسیدگی کنید.
اگر از افکار منفی مکرر که آزاردهنده و مخرب است، مشکل دارید، با یک متخصص روانشناس سلامت روان در ارتباط باشید زیرا که بهتر است با او جهت درمان در ارتباط باشید همچنین جهت بهبود روابط جنسی با سکس تراپ مشورت کنید تا شرایط شما به بهترین شکل مدیریت شود.

 

به-راحتی-سوال-خود-را-از-ما-بپرسید

افزودن به علاقه مندی
بستن

حساب کاربری ندارید؟ همین الان عضو شوید

👁‍🗨تعداد بازدید کننده: ۵۸

دکتر شهلا مولوی

تمام سعی و تلاش ما این است که مشکلات جنسی (زوجین و فرزندان تان)، نقاط ضعف و باورهای منفی ، سبک زندگی بد افراد و خانواده ها که باعث فروپاشی و نابودی می شود را شناسایی کنیم و با دادن راهکارهای جامع و هدفمند مانع تزلزل و نابودی خانواده ها شویم.

با یاری خداوند کمکتان می کنیم زندگی ایده آل و رویایی خود را بسازید و بهترین خودتان باشید وبا شکوفا شدن عزت نفس و عشق به خود و افزایش شگفت انگیز اعتماد به نفستان و یادگیری مهارت های جنسی و ارتباطی در زندگی و کسب و کارتان، شاد، خوشبخت ، ثروتمند و موفق تر از قبل زندگی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
شماره موبایل خود را وارد نمایید

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

© کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه تحقیقاتی دکتر شهلا مولوی میباشد. طراحی سایت، تولید محتوا و سئو توسط شاینی وب